søndag 17. juni 2012

Søndag & Kyllingpai

Har egentlig ikke gjort så mye i dag, for det meste daffet alt for mye på sofaen og så har jeg fått jobbet litt med forberedelsesoppgavene som jeg skal gjøre for avreise. I går fikk jeg mail fra vertsmor hvor hun ba meg fylle ut en liste med mine favoritt ting, irritasjoner og svakheter osv. Veldig morsomt å fylle ut, men brukte nesten 2 timer tror jeg. Til middag i dag lagde jeg Kyllingpai med spinat, som egentlig ble veldig god - derfor tenkte jeg å dele oppskriften, jeg gjorde noen endringer underveis for å tilpasse den min smak litt mer. Den opprinnelig oppskriften fant jeg HER!

KYLLINGPAI MED SPINAT - JANNIKE STYLE

INGREDIENSER:


Paibunn:
150 g smør
200 g hvetemel
ca.2 ss vann

Fyll:
3-4 stk kyllingfilet i biter
1 stk rødløk
1 fed hvitløk
1 liten rød paprika
200 g frisk spinat
5 stk egg
3 dl melk
1 ts salt
½ ts pepper
200 g revet norvegia eller liknende

SLIK GJØR DU:


Smuldre smør og mel og tilsett vann til en smidig deig. La deigen hvile kaldt i ca. 1/2 time.

Trykk deigen ut i en paiform og prikk med en gaffel. Stek i ovn ved 200 °C i ca. 15 minutter.

Stek kyllingbitene, finhakket løk og hvitløk. Tilsett paprika og deretter renset og vasket spinat og fres det til spinaten faller sammen. Fordel alt på den forstekte paibunnen.

Hell over sammenvispet egg, melk, halvparten av osten, salt og pepper. Dryss over resten av den revne osten på toppen. Stek paien videre i ca. 25 minutter til den er gyllenbrun.

Yum!

NOEN BILDER FRA PROSESSEN UNDERVEIS:
Deig til paibunn

Paibunnen før jeg satte den i ovnen for forsteking

Egg, melk, ost, salt og pepper

Kylling, løk, hvitløk, paprika og spinat freser i pannen

Fyllet oppi paibunnen

Inn i ovnen med eggblandingen og revet ost over

Ferdig pai nettopp kommet ut av ovnen

Ferdig middag, servert med salat med ranch dressing på sida.
Hadde nok vært godt med bagette eller foccacia på siden.

Var kjempe gøy å prøve å lage noe nytt. For min del føltes dette mer som en lunsj rett enn en middag, men funker som middag også.

Nå skal jeg slappe av litt før jeg legger med og jeg tar fatt på min siste fulle arbeidsuke, da neste uke igjen har jeg bare 2,5 arbeidsdag. I morra er det faktisk bare 2 uker igjen til jeg reiser, noen som er kjempe spennende men også veldig surrealistisk..

Peace Out!

Jannike ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar